wtorek, 8 września 2015

Pizza jak z włoskiej pizzeri

-Mamo mogę zrobić sobie sama pizzę?- pyta moja ośmioletnia córcia Chanel.
-Oczywiście kochanie umiesz sama wstawić do piekarnika, a w zamrażalniku napewno jeszcze jakaś jest- odpowiadam, nie podnosząc oczu znad tabletu.
-Mamo ale ja chcę zrobić sama pizzę, zrobić ciasto i położyć na nią to co będę chciała- tłumaczy cierpliwie Chanel.
Odrywam oczy od ekranu, podnoszę głowę całkowicie zaskoczona pomysłem córki.
No ale jak? Chanel. Mikser, którym robiłam ciasto na pizzę się popsuł a to dużo roboty, żeby ręcznie robić- mówię, mając nadzieję, że odwiodę moją małą gosposię z dużym zapałem i małymi umiejętnościami kucharskimi od tego pomysłu, bo zdaję sobie sprawę, że cała robota spadnie na mnie.
Chanel nie daje za wygraną- ciasto na pizzę robi się tak samo jak na pierogi- stwierdza.

- Nie dziecko, nie robi się tak jak na pierogi. Do ciasta na pizzę trzeba dodać drożdże i odstawić je na jakiś czas, żeby urosło- tłumaczę mojej córce, po czym wpisuję w wyszukiwarce google: come si fa una pizza? i wyskakują stronki z włoskimi przepisami na pizzę. Oglądamy jeden, drugi, trzeci na youtube, w końcu trafiamy na taki, do którego dodaje się suche drożdże a nie świeże, których akurat nie mamy. Suche z pewnością się znajdą, nie wiem jak z datą przydatności, bo długo nic z nich nie robiłam, ale że mi mignęły przed oczami ostatnio, gdy robiłam sernik, tego jestem pewna.
I w ten oto sposób znalazłam przepis na prawdziwe włoskie cieniutkie ciasto na pizzę prosto z Neapolu. Sekretem udanej pizzy, jak twierdzi rodowity Włoch z filmiku z youtube jest długi czas rośnięcia ciasta i mała ilość drożdży.

Oryginalny przepis
Ingredienti per 3 Pizze:
450-480g Farina Media Forza (W230-W260)
280g Aqua
8g Sale
2 o 3g di Lievito di Birra
(Opure 1g di Lievito secco)

Czyli:
Składniki na 3 Pizze:
450-480g mąki średniej mocy (W230-W260)
280g wody
8g soli
2 lub 3g suchych drożdży
(Albo 1g drożdży mokrych)

Jeżeli chodzi o mąkę włoską o symbolu W 230-W260 to jest to mąka nadająca się do wyrobu pizzy i makaronów. Ja takiej nie miałam więc użyłam zwykłej mąki niemieckiej typ 405.
Ciasto zrobiłam ciut inaczej bo nie mam chwilowo sprawnej wagi kuchennej, no i również włoskiej mąki i wyszło też bardzo dobrze co widać na zdjęciach. Pizza jest cieniuteńka aż się w dół pod swoim ciężarem wygina i taka właśnie być powinna prawdziwa pizza na cienkim cieście.
Składniki których użyłam:
500g mąki odmierzone w pojemniku z miarką dla mąki, cukru, wody
7g opakowanie suchych drożdży (wsypałam je wszystkie, żeby szybciej urosło do filiżanki ciepłej wody około 40ml i dodałam łyżeczkę cukru żeby przyśpieszyć rośnięcie )
1 szklanka ciepłej wody
1 płaska łyżeczka soli
30-40ml oleju, dokładnie nie wiem bo lałam na oko. Olej dodałam, żeby się ciasto tak bardzo nie kleiło do dłoni, bo w orginale Włoch robi mikserem a ja musiałam ręką.
Mąkę, sól wsypujemy do miski, mieszamy, dodajemy rozczyn drożdżowy i zaczynamy mieszać dodając wodę. Dodajemy olej i dalej wyrabiamy.
Ciasto jest bardzo klejące i nie da się go rozwałkować wałkiem, trzeba wyrabiać palcami dłoni podsypując po trochu mąkę na stolnicę żeby się nie przyklejało. Po wyrobieniu należy od razu podzielić je na 3-4 porcje i uformować kule, które muszą rosnąć pod przykryciem około godziny.

Po wyrośnięciu delikatnie wyjmujemy jedną porcję ciasta na przygotowany papier do pieczenia, i układamy je do góry dnem na papierze tak żeby spód był na górze, delikatnie skrapiamy swoje dłonie oliwą żeby ciasto nie przyklejało się do palców i rozpychamy ciasto na boki opuszkami palców formując okrąg. Powinien być bardzo cieniutki ale nie popękany, ale na granicy wręcz czyli mocno rozciągnięty. Smarujemy ciasto wcześniej przygotowanym sosem pomidorowym i układamy wedle życzenia składniki, które lubimy. Mój przepis na sos do pizzy jest niżej.
Na mojej pizzy znalazły się drobno posiekanie plasterki salami, bo dzieci uwielbiają i dużo sera żółtego. Można dodać też mozarelle wówczas pizza będzie bardziej mokra. Na koniec skrapiamy pizze oliwą z oliwek i wkładamy do nagrzanego do 250° C pieca na 5 minut z termoobiegiem. Można też zapiec przez 2min samo ciasto, również w temp. 250° C i na tak podpieczone położyć składniki i ponownie wstawić do piekarnika nagrzanego do 250° C na 4minuty lub ciut dłużej, zależy od piekarnika.


Sos do pizzy
Składniki:
Sos z butelki lub kartonu lub przecier pomidorowy ( ilość zależy od tego na ile pizz ma wystarczyć), może być 400ml sosu lub 100ml przecieru
Sól do smaku
Oregano
Bazylia
Można dodać szczyptę pieprzu jeżeli lubimy
Można też łyżeczkę oliwy, ale niekoniecznie
Jeżeli używamy koncentrat pomidorowy to należy dodać wody, tyle żeby uzyskać konsystencję lejącą, ale nie wodnistą.
Składniki wlewamy do rondelka przyprawiamy ziołami, solimy, sprawdzamy smak, jak trzeba to jeszcze solimy i zagotowujemy. Nie musi się sos długo gotować, ale można podgotować żeby np. woda odparowała trochę gdy jest za wodnisty. Przed nałożeniem na pizzę powinien trochę ostygnąć
Poniżej pizza z mozzarellą. Pozostałe składniki takie same, powinna podpiec się z 1 minutę dłużej, ale to była nasza pierwsza i się na niej uczyłyśmy z córeczką, ale i tak była pyszna.

Dla zainteresowanych filmik, który był moim instruktażowym filmem i z niego dużo się nauczyłam, bo uważam, że nikt nie zrobi lepiej pizzy niż Włosi więc to od nich powinniśmy się tego uczyć.
Jeszcze jeden filmik o tym jak zrobić ciasto na pizzę, wstawiam, bo sposób robienia pizzy ręcznie bez miksera właśnie tak u mnie wyglądał. Zrobić dobrą pizzę to naprawdę nie jest trudne. Smacznego